perjantai 11. heinäkuuta 2014

Leikitään, että se olisi yksin maailmassa

Tulin kotiin keskiviikkona ja perhe jäi jatkamaan lomaa. Kerroin miehelle taanoin syyksi, että suunnittelin tälle perjantaille naisten tapaamista, ja tarvitsen loman loppuun myös omaa aikaa ja lomaa perheestä, jotta jaksan palata töihin. Unohdin kertoa (tai se ei tuntunut tähdelliseltä mainittavalta), että tämän päivän Tammisaarireissun lisäksi buukkasin itseni mökkireissulle huomisesta sunnuntaihin. Lisää ihania naisia. 

Kuka kunnon äiti ottaa lomaa omasta perheestään? Jos aiemmilta sukupolvilta kysytään, niin ei kukaan! Äiti on vastuunkantaja ja uhrautuja. 

Olen leikkinyt sinkkua ihan urakalla. Ensin torstaina pistin kotona hösseliksi, järjestelin kaappeja ja hävitin roinaa jätesäkkiperiaattella. Siis niin ihanan terapeuttista nähdä, kun kama lähtee. Mä en todellakaan ole mikään siivoaja, mutta rojun järjestämistä rakastan. Ja sisustamista. Suurin ongelma meinasi muodostua sohvasta, jota kirpputoriauto ei huolinut matkaansa. Hetken velloin "mulla on maailman mauttomin sohva eli olen siis juntti"-fiilareissa. Illaksi järjestyi spontaani kahvittelu kaverin kanssa ja sitten pistin vaatekaappia uusiksi pankkikortti kuumana. Aijettä! 

Parasta ehkä kuitenkin on ollut se, että saa syödä milloin haluaa tai vaihtoehtoisesti olla syömättä. Kukaan ei vaadi aamiastalounastapäivällistä. Ei tartte roikkua kauhan varressa vääntämässä jotain jauhelihasoosia. Runsaan vuorokauden sinkkuelämän jälkeen mun jääkaappikin alkoi näyttää mukavalta: siellä oli vain maitorahkaa, mansikoita, mustikoita ja kuoharia. Älkääkä sinkut väittäkö, että te muka söisitte muutakin. Rikotte vaan mun illuusion! 

Uhmakkaana boheemina join kahvia eilen vielä klo 23 aikoihin. Hullu saa olla, muttei tyhmä. Bling. Valvoin kolmeen. Rakkaat ystävät, jotka jaoitte tänään kanssani ihanan päivän Tammisaaressa: se joka vingutti tänään visaa ja puhui pehmeitä ja etenkin tunnusti salaisimmat (hyvin pinnalliset) mielihalunsa, oli väsynyt haamuni! Oikeesti olen tosi diippi! :D

7 kommenttia:

  1. Nauratti!. Ihanaa et sulla on tosi tosi kepeä varjopersoona, koska tosiaankin oikeasti olet diippi.

    Upean vapaan perheestä järjestit. Joo ennen ei ehkä järkätty vapaata lapsista, mutta oli ne muutenkin outoja. Ei esim olleet keksineet pesukonetta, astianpesukonetta, epiduraalia, panadolia, tietokonetta... Ei sellaiseen pidä itseään verrata.
    Nauti nauti nauti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun varjopersoona puskee esiin aika ajoin voimakkaasti ja nauttii todellakin kaikesta hömpästä. Tai miksi sitä nyt hömpäksi pitäisi kutsua, sanotaan paremminkin, että kaikesta ihanasta tärkeästä!

      Joo, outoja olivat kyllä! Ja nyt niistä entisajan uhrautujista tulee myöhemmin syyllistäviä vanhempia sukupolvia, joiden mielestä kaikki pitäisi tehdä vielä siten kuin ennenkin.

      Poista
  2. Oikeasti oma loma on niin must! Mulla on yksi perheellinen ystävä, joka vuosia aloitti lomansa tulemalla ensimmäiseksi viikoksi mun sinkkukämpille. Mieli ja keho tankattuna hän suuntasi sitten perhelomalle loppulomaksi. Se oli musta ihailtavaa. Miksi oman tilan tarve on jotenkin kiellettyä, varsinkin jos on äiti? Itse en juuri nyt sattuneesta syystä pääse oikein mihinkään yksin, mutta muistuta mua, että tulevina kesinä sitä tullaan harjoittelemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitten on sen aika, kun tarve tulee sisältäpäin. Nyt sulla ei vielä sitä ole, eikä varmaan tarttekaan olla. Mä muistan jokunen vuosi sitten, kun meidän juniori oli about kaksi ja pojat lähti isänsä kanssa junalla mummulaan. Mä vein ne rautatieasemalle ja junan lähdettyä menin ihan järisyttävässä vapauden huumassa hampurilaisravintolaan syömään. Se oli sama mulle kuin jollekin joku "junalla Siperian halki"-juttu.

      Poista
  3. Mä ainakin haluan välillä lomaa perheestä. Nykyisin se monesti toteutuu sillä, että vetäydyn jonnekin kirjan tai tietokoneen kanssa. Mutta tälläkin lomalla odotan ehkä yhtenä kohokohdista sitä, että muu perhe suuntaa viikonlopuksi jonnekin, ihan sama minne ja mä saan jäädä kotiin. Yksin.

    Ja hei, oikeestaan se diippiys tulee just siitä, että sille on kontrasti. Ihminen ois tosi ikävä, jos se ois vaan diippi kokoajan. Mä arvostan sun pehmopäisiä juttuja, koska ne on sun. Niissäkin on diippi sivuvivahde ;) Ihan niinkuin Momzillallakin. Ihan sekopäisiä diippejä ihmisiä. Onneks ootte olemassa ja suostutte hengaamaan mun kanssa vaikka luenkin kesällä rankkaa syvällistä kaunokirjallisuutta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mäkään tästä mitenkään huonoa omatuntoa koe. Ennemminkin omatunto kolkuttaa siksi, ettei mulle varsinaisesti tule niitä edes ikävä... No, se johtuu varmaan siitä, että tiedän niiden tulevan takaisin kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ja silloin mun leppoisa rauha on mennyt ja lomafiilis normalisoitunut takaisin perhe-elämäksi parissa minuutissa.

      Mä alan vasta pikku hiljaa oppia, että aina ei tartte olla niin järkevä. Mä niiin rakastan mun I.J. saappaita ja sitä uutta O.M. paitaa, vaikka ne onkin jo kovin nähtyjä tässä trenditietoisessa maailmassa. Munhan olisi pitänyt tietysti keksiä jotain paljon omaperäisempää hömppää, jotta en olisi mikään laumasielu... ;)

      Poista
  4. Mä täysin ymmärrän perheenäidin oman loman tarpeen. Totta kai sitä pitää saada omaa tilaa ja aikaa, ihan kotonakin. Parasta on, jos sitä pystytään järjestämään. Mutta tiesittekö, että toiset ei kaipaa sitä yhtään! Mä en ymmärrä. Tai ehkä ne ei tajua tarvitsevansa omaa aikaa, ja sitten nalkuttavat tai himoshoppaavat kompensoidakseen epämääräisen huonoa oloaan. Omakohtaista kokemusta on siis siitäkin, vaikkakin mä tiesin tarvitsevani omaa aikaa, mutten vaan pystynyt järjestämään tarpeeksi (esim. vauva-ajat perheessä).

    Huippua, että olit järjestellyt kaappeja! Se on niin mun ykköstoiveeni tällä lomalla, että saan vuosia vanhoja sotkuja siivottua ja sortattua. Mutta se vaatii omaa aikaa ja keskittymistä ollakseen tuotteliasta sekä nautinnollista. Niin ja mun pitää jotenkin päästä kaivautumaan näiden peruskotihommien alta ensin, että jää tilaa ylimääräiselle.

    Onneksi mies oli eilen ja tänään mun poissa ollessani pyykännyt kaikki mökki- ja muut pyykit, myös lakanat ja pyyhkeet! Nyt on sitten enää jäljellä sitä tavallista vessojen pesua, imurointia, pölyjä, lattianpesua (on ollut listalla jo pari kk), tiskejä, ruoanlaittoa ym. ennen kuin pääsee järjestelemään. :)

    VastaaPoista